Privacy Policy

Algemeen beleid betreffende de verwerking van persoonsgegevens van de klant en de gebruiker van de website

Canary BV (hierna ‘wij’, ‘we’ of ‘ons’) is zich ervan bewust dat de privacy en de bescherming van de persoonsgegevens van onze klanten en bezoekers van onze website belangrijk zijn. In deze policy zetten we uiteen hoe we omgaan met uw persoonsgegevens en hoe we deze gegevens verwerken.

1. Toepassingsgebied

Canary BV, met maatschappelijke zetel te Gentse Baan 62/bus 201, 9100 Sint-Niklaas en KBO-nummer 0726.983.524 beheert deze website. Wij handelen als verwerkingsverantwoordelijke wanneer wij de persoonsgegevens van onze klanten en websitegebruikers verwerken. Wij handelen daarentegen als  

Wij vinden het belangrijk om een omgeving te creëren en in stand te houden waarin onze klanten er zeker van kunnen zijn dat geen misbruik wordt gemaakt van hun informatie. Wij zijn in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming nr. 2016/679 (AVG of GDPR) en de nationale wetgeving inzake gegevensbescherming. Deze regelgeving heeft betrekking op de bescherming van uw persoonsgegevens en verleent u rechten met betrekking tot die persoonsgegevens.

Het doel van deze policy is om aan te geven welke persoonsgegevens wij verzamelen en hoe wij uw gegevens gebruiken nadat u onze website hebt bezocht en om u te verzekeren dat wij correct omgaan met uw gegevens.  

Wanneer u onze website bezoekt zijn dit privacybeleid en de gebruiksvoorwaarden van toepassing.  De toepassing van andere voorwaarden dan de dit beleid wordt uitdrukkelijk afgewezen, tenzij met ons voorafgaand en schriftelijk akkoord. In dat laatste geval blijft dit beleid aanvullend van toepassing, naast de specifieke afspraken. Het gebruik van deze website, het platform en de inhoud ervan is enkel toegelaten mits naleving van dit beleid. Indien u dit beleid niet integraal aanvaardt en naleeft, dient u het gebruik van de website, het platform en de inhoud ervan te stoppen.

2. Welke persoonsgegevens verzamelen wij voor welke doeleinden?

U hoeft ons geen persoonsgegevens te verstrekken om het grootste deel van onze website te kunnen gebruiken.

Voor de doeleinden die hierna worden vermeld, kunnen wij de categorieën persoonsgegevens verzamelen en verwerken zoals uiteengezet in het kader hieronder.

U kunt ook aanvullende/optionele informatie verstrekken wanneer u formulieren invult op onze website of wanneer wij contact met u hebben (telefonisch, via e-mail, op beurzen of tijdens events). Wij kunnen ook publiek toegankelijke informatie verzamelen ter controle van de gegevens die we eerder hebben verzameld en om onze activiteiten te beheren en uit te breiden.

Een overzicht:

  • Klantenbeheer (levering diensten; facturatie; informatie over functionering van de diensten van Canary, zoals het Ease platform, om uw identiteit en financiële gegevens voor de betaling van onze producten en diensten te controleren)
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (e-mail, telefoon), functie/onderneming, professioneel adres, klantenhistoriek
    • Juridische grondslag: Noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, gerechtvaardigd belang, wettelijke verplichting (fiscaal/boekhouding)
    • Bewaartermijn: 10 jaar na beëindiging van de commerciële relatie
  • Toegang tot en gebruik van het Ease platform door de klant en haar gebruikers; Gebruikersbeheer
    • Persoonsgegevens: Identificatiegegevens (naam), contactgegevens (login zoals e-mail), geslacht (gender equality), login-details (gebruikersnaam en wachtwoord), functie/onderneming, logs (inlog en gebruiksgegevens), taal, team.
    • Juridische grondslag: Noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, gerechtvaardigd belang (mails via externe provider)
    • Bewaartermijn: 10 jaar na beëindiging van de commerciële relatie
  • De input van informatie door klanten en hun gebruikers wordt geanonimiseerd vooraleer de informatie te gebruik als benchmark voor een sector in het kader van duurzaamheidsrapportering.
    • Persoonsgegevens: Naam en gebruikersgegevens met het oog op het anonimiseren.
    • Juridische grondslag: Noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, gerechtvaardigd belang
    • Bewaartermijn: tot het ogenblik van anonimisatie
  • Gebruik website
    • Persoonsgegevens: IP-adres, gebruiksvoorkeuren zoals taal via cookies. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens door middel van cookies, gelieve de cookie policy te lezen.
    • Juridische grondslag: Noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, gerechtvaardigd belang.
    • Bewaartermijn: Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens en door middel van cookies en de bewaartermijnen, gelieve de cookie policy te lezen.
  • Reageren op uw (online-)vragen over onze producten of diensten, om u informatie te verstrekken over onze producten en om onlineaanbiedingen op te volgen op uw verzoek
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (e-mail, telefoon), functie/onderneming
    • Juridische grondslag: Toestemming
    • Bewaartermijn: 2 jaar na het laatste contact op uw verzoek
  • Verbeteren van producten en diensten op basis van het gelogde gebruik van de diensten, eventuele klachten en suggesties, of enige andere input die u hebt verstrekt.
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (telefoon, e-mail), functie/onderneming, login-details (gebruikersnaam en wachtwoord), IP-adres, logs (inlog en gebruiksgegevens)
    • Juridische grondslag: Gerechtvaardigd belang
    • Bewaartermijn: 2 jaar na beëndigen van de commerciële klant
  • Contact met u opnemen voor marktonderzoek. Wij kunnen contact met u opnemen via e-mail of telefoon.
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (e-mail, telefoon), functie/onderneming, klantenhistoriek
    • Juridische grondslag: Gerechtvaardigd belang
    • Bewaartermijn: 2 jaar na beëndiging van de commerciële relatie
  • Direct Marketing (klanten)
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (e-mail, telefoon)
    • Juridische grondslag: Gerechtvaardigd belang
    • Bewaartermijn: 2 jaar na beëndiging van de commerciële relatie
  • Direct Marketing (prospecten):
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (e-mail, telefoon)
    • Juridische grondslag; Toestemming
    • Bewaartermijn: 2 jaar na inschrijving voor direct marketing of het laatste contact met oog op het sluiten van een overeenkomst zoals bijvoorbeeld een offerte.
  • Het gebruik van accounts te analyseren en te monitoren met als doel om fraude, terrorisme, bedrog, veiligheidsincidenten en criminaliteit te voorkomen, te onderzoeken en/of te rapporteren aan de bevoegde autoriteiten; om te voldoen aan de wettelijke en regelgevende verplichtingen evenals aan verplichtingen en vereisten inzake compliance
    • Persoonsgegevens: Naam en contactgegevens (e-mail, telefoon), functie/onderneming, klantenhistoriek
    • Juridische grondslag: Gerechtvaardigd belang, wettelijke verplichting (fiscaal/boekhouding/compliance)
    • Bewaartermijn: 10 jaar na beëindiging van de commerciële relatie

Wij treden op als verwerker voor klanten wanneer wij persoonsgegevens verwerken in opdracht van de klant zonder dat wij deze persoonsgegevens voor eigen doeleinden mogen gebruiken. Dit is het geval voor de input van informatie die gekoppeld is aan de gebruikers (die niet onder het beheer van logins valt), zoals de individuele en persoonlijke antwoorden op vragen in het kader van de professionele relatie met de werkgever voor de duurzaamheidsrapportering. Deze informatie kan wel hergebruikt worden na anonimisatie ervan zodat de informatie niet meer te koppelen is aan een identificeerbare gebruiker.

3. Hoe gebruiken en delen wij uw gegevens?

Wij kunnen uw persoonsgegevens delen met:

  • Bedrijven die tot de groep behoren en/of met filialen; of
  • met iedere derde waarmee u ons hebt verzocht om uw persoonsgegevens te delen

Op basis van ons gerechtvaardigde belang kunnen wij uw persoonsgegevens ook delen met derden die ons bijstaan met onze producten en diensten. Enkele voorbeelden van activiteiten van derden zijn hosting van webservers, versturen van mails in het kader van de dienstverlening, data-analyse, verstrekkers van marketingondersteuning (Postmark voor e-mailings) en klantenservice. Deze bedrijven krijgen toegang tot uw persoonsgegevens, maar alleen wanneer dat strikt noodzakelijk is om hun activiteiten uit te voeren. Zij mogen uw gegevens niet gebruiken voor andere doeleinden.

Uw persoonsgegevens worden niet verkocht noch verhuurd aan derden.  

Wij kunnen uw persoonsgegevens openbaar maken om ons beleid te handhaven, om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen of in het belang van veiligheid, het openbaar belang of wetshandhaving in ieder land waar wij entiteiten of filialen hebben. Zo kunnen we gevolg geven aan een verzoek van een wetshandhavingsinstantie of regelgevende of overheidsinstantie. Wij kunnen gegevens ook openbaar maken in het kader van feitelijke of voorgestelde rechtszaken of om onze eigendom, veiligheid, mensen en andere rechten en belangen te beschermen.

In het geval dat de activiteiten van Canary BV worden verkocht of samengevoegd met een ander bedrijf, worden uw gegevens bekendgemaakt aan de adviseur van een potentiële koper en worden ze doorgegeven aan de nieuwe eigenaars van het bedrijf. In dat geval nemen wij de gepaste maatregelen om de integriteit en vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te verzekeren. Het gebruik van uw persoonsgegevens blijft echter wel onderworpen aan deze policy.

4. Doorgifte van uw persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte

Wij kunnen uw persoonsgegevens doorgeven aan derden die zich in derde landen bevinden (buiten de Europese Economische Ruimte (EER)), d.w.z. het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika. Deze doorgifte van gegevens buiten de EER is rechtmatig indien de ontvanger van de gegevens zich bevindt in een land dat een passend beschermingsniveau biedt na een adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie, zoals het Verenigd Koninkrijk. Het is mogelijk dat sommige van die landen geen gelijkwaardige wetgeving inzake gegevensbescherming hebben om het gebruik van uw persoonsgegevens te beschermen. In dit geval hebben wij onderzocht of passende voorzorgsmaatregelen zoals binnen de EU mogelijk zijn, bijv. door te voorzien in standaardcontractbepalingen. In specifieke gevallen vragen wij uw voorafgaande toestemming om uw persoonsgegevens buiten de EER door te geven. Voor meer informatie over de doorgifte van gegevens kunt u de procedure volgen die wordt beschreven in het artikel "Rechten van de betrokkene".

5. Rechten van de betrokkenen

De gegevensbeschermingswetgeving voorziet in verschillende rechten voor de betrokkene met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens zodat de betrokkene voldoende controle kan blijven uitoefenen over de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens.  

U beschikt over de volgende rechten :

A. Recht op toegang/inzage

U heeft het recht om van ons de bevestiging te verkrijgen over het al dan niet verwerken van uw persoonsgegevens. In het positieve geval kan u om inzage van uw persoonsgegevens vragen.

Wij zullen u informeren over de volgende zaken indien deze nog niet zijn opgenomen in deze policy:

  • de verwerkingsdoeleinden;  
  • de betrokken categorieën van persoonsgegevens;
  • de ontvangers of categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn verstrekt;
  • de doorgifte aan ontvangers in derde landen of internationale organisaties;
  • indien mogelijk, de periode gedurende welke de persoonsgegevens naar verwachting zullen worden opgeslagen, of indien dat niet mogelijk is, de criteria om die termijn te bepalen;
  • dat u rechten heeft met betrekking tot uw persoonsgegevens zoals opgesomd in dit hoofdstuk;
  • wanneer wij uw persoonsgegevens niet van u hebben verkregen, alle beschikbare informatie over de bron van die gegevens;
  • het bestaan van geautomatiseerde besluitvorming, met inbegrip van profilering, en nuttige informatie over de onderliggende logica van deze besluitvorming en het belang en de verwachte gevolgen van die verwerking voor de betrokkene.

Wij verstrekken u een kopie van de persoonsgegevens waarover wij beschikken indien u hierom verzoekt. Wanneer u herhaaldelijk en op disproportionele wijze om bijkomende kopieën vraagt, kunnen wij een redelijke vergoeding aanrekenen.

B. Recht op verbetering

Wanneer u vaststelt dat wij onjuiste of onvolledige persoonsgegevens over u beschikken, heeft u steeds het recht om dit aan ons te melden zodat wij het nodige kunnen doen om deze gegevens te verbeteren of aan te vullen.

C. Recht op vergetelheid

U kan ons ook verzoeken om uw persoonsgegevens te wissen wanneer de verwerking niet in overeenstemming is met de gegevensbeschermingswetgeving en binnen de perken van de wet.

D. Recht op beperking van verwerking

U kan ons verzoeken om de verwerking te beperken indien:

  • de juistheid van de persoonsgegevens in vraag is gesteld en voor de periode om de juistheid te controleren;
  • de verwerking onrechtmatig is en u niet wenst dat wij de gegevens wissen;
  • wij de gegevens niet meer nodig hebben, maar u vraagt om ze niet te verwijderen aangezien deze nodig zijn bij de uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering;
  • bezwaar tegen de verwerking wordt gemaakt in afwachting van de toelichting van de gerechtvaardigde belangen die zwaarder doorwegen dan uw belangen.

E. Recht op overdraagbaarheid

U heeft ook het recht om uw persoonsgegevens die u aan ons hebt verstrekt, te verkrijgen in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm. U hebt het recht om deze persoonsgegevens (rechtstreeks ons) aan een andere verwerkingsverantwoordelijke over te dragen. Dit kan indien de verwerking berust op uw toestemming en op basis van een verwerking via een geautomatiseerd procedé.

F. Recht van bezwaar

Wanneer uw persoonsgegevens worden verwerkt voor direct marketing doeleinden (met inbegrip van profiling), kan u steeds bezwaar maken tegen deze verwerking.

U kan tevens bezwaar maken tegen de verwerking wegens een specifieke situatie die met de betrokkene verband houden. De organisatie zal de verwerking staken tenzij de organisatie dwingende gerechtvaardigde gronden voor de verwerking aanvoert die zwaarder doorwegen dan de belangen van de betrokkene of die verband houden met de uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.

G. Geautomatiseerde individuele besluitvorming

De betrokkene heeft het recht om niet te worden onderworpen aan een uitsluitend op geautomatiseerde verwerking, waaronder profilering, gebaseerd besluit waaraan voor hem rechtsgevolgen zijn verbonden of dat hem anderszins in aanmerkelijke mate treft zoals het evalueren van persoonlijke aspecten met betrekking tot de uitvoering van werk, betrouwbaarheid, kredietwaardigheid, enz.

Dit recht om niet te worden onderworpen aan dergelijke geautomatiseerde besluitvorming bestaat niet wanneer het besluit is toegestaan door een dwingende wettelijke bepaling.  

De betrokkene kan dit recht evenmin inroepen wanneer het besluit noodzakelijk is voor de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst tussen de betrokkene en de organisatie of berust op de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene. In deze laatste twee gevallen heeft de betrokkene wel het recht op menselijke tussenkomst van iemand van de organisatie en heeft hij het recht om zijn standpunt kenbaar te maken en om het geautomatiseerd besluit aan te vechten.

H. Recht op intrekking van de toestemming

Indien u voor een bepaald verwerkingsdoeleinde ons uw toestemming hebt verleend om uw gegevens te verwerken, kan u deze toestemming te allen tijde intrekken door een e-mail te sturen of via uw account.

Indien u bij uw registratie op de website ervoor hebt gekozen om [commerciële e-mails, newsletters …] van Canary BV te ontvangen, kunt u zich te allen tijde uitschrijven wanneer u van gedachten verandert door op de knop onderaan iedere mail te klikken en uw voorkeuren aan te passen.

I. Procedure voor de uitoefening van de rechten en overige bepalingen

Wij kunnen u om verificatie van uw identiteit vragen om ons ervan te verzekeren dat uw verzoek rechtmatig is en dat we het antwoord verstrekken aan de persoon die gerechtigd is om een van voormelde verzoeken te sturen en de informatie te verkrijgen.

Gelieve er rekening mee te houden dat wij in bepaalde omstandigheden waarin de wet voorziet de toegang tot uw informatie kunnen weigeren of uw verzoek niet kunnen inwilligen wanneer wij het recht hebben om dit te doen krachtens de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming.

Indien u meer informatie wenst over de verwerking van uw persoonsgegevens of indien u uw rechten wenst uit te oefenen, kunt u contact met ons opnemen op: info@bycanary.eu of via het support platform.

U hebt het recht om een klacht in te dienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit (inzake gegevensbescherming). Voor België is dit de Gegevensbeschermingsautoriteit, gevestigd te Drukpersstraat 35, 1000 Brussel (contact@apd-gba.be).

Veiligheid

Wij spannen ons in om de veiligheid van uw gegevens te verzekeren. Wij hebben redelijke technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen toevallige of onrechtmatige vernietiging, verlies, wijziging, ongeoorloofde verstrekking van of ongeoorloofde toegang tot de doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens. U dient er echter rekening mee te houden dat het internet een open systeem is en dat wij niet kunnen garanderen dat het voor onbevoegde derden onmogelijk is om deze maatregelen te omzeilen of uw persoonsgegevens voor ongepaste doeleinden te gebruiken.

Deze website kan links naar websites van derden bevatten. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van die websites en zijn evenmin verantwoordelijk voor de normen en praktijken inzake privacy van die derde partijen. Zorg ervoor dat u het relevante privacybeleid van die derden en hun websites leest en begrijpt alvorens u hun cookies aanvaardt en hun website bezoekt om er zeker van te zijn dat uw persoonsgegevens voldoende worden beschermd.

6. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

De Belgische wetgeving is van toepassing op onze website, dit beleid en alle geschillen die ermee verband houden. In geval van geschillen zijn alleen de rechtbanken van het rechtsgebied van de maatschappelijke zetel van Canary BV bevoegd.

7. Wijzigingen aan deze policy

Canary BV kan deze policy van tijd tot tijd aanpassen en bijwerken om ervoor te zorgen dat de policy weergeeft hoe wij uw persoonsgegevens op een gegeven moment verwerken. De bijgewerkte versie van deze policy wordt op dezelfde webpagina geplaatst en wordt bij publicatie onmiddellijk van kracht. Gelieve regelmatig naar deze webpagina terug te keren om er zeker van te zijn dat u altijd op de hoogte bent van de informatie die wij verzamelen en verwerken, hoe en in welke omstandigheden uw gegevens worden gebruikt en in welke gevallen wij uw gegevens met derden delen.

Versie 1 februari 2024