Ease biedt verbeteringstrajecten, speciaal ontwikkeld voor KMO's, om het leven van bedrijfsleiders gemakkelijker te maken. Ease verlicht de druk op bedrijfsleiders door te gaan focussen op wat écht telt: het versterken van het bedrijfsimago en de opbouw van een sterk merk, het behouden en aantrekken van getalenteerde medewerkers, het verhogen van de efficiëntie op de werkvloer, het verbeteren van de financiële gezondheid van het bedrijf en de praktische toepassing van duurzaam ondernemen. Medewerkers worden voortdurend betrokken bij praktische en meetbare trajecten rond diverse thema's die je kan meten en waarover je kan rapporteren, wat leidt tot een geoptimaliseerde dagelijkse bedrijfsvoering.
In onze tool zitten een reeks verbeteringstrajecten onder de vorm van challenges waarmee je in het bedrijf aan de slag kan gaan richting een duurzamere toekomst binnen alle aspecten van ESG. In deze praktische en meetbare trajecten worden alle medewerkers betrokken.
De beschikbare trajecten in Ease worden opgebouwd op basis van de 5 kernzorgen waarmee werkgevers te maken krijgen. Er zullen ook telkens nieuwe trajecten beschikbaar zijn.
Zo'n traject bestaat standaard uit 3 grote fases: het uitkiezen van de challenge die je wil uitvoeren, de challenge aangaan en de acties uitvoeren met het hele bedrijf of team en de finale fase is meten van de resultaten, communiceren en rapporteren van de resultaten.
Binnen het bedrijf wordt er een ease-ambassadeur gekozen en aangesteld, of deze kan ingehuurd worden als externe partner (ease-ambassador as a service). Dit is de sleutelfiguur in het delen en coördineren van de challenges. Maar maak je geen zorgen, een ease-ambassadeur staat er niet alleen voor!
We voorzien een easypedia, een complete handleiding vol tips & tricks, veelgestelde vragen, sjablonen, templates, automatische e-mails en praktische instructies om de ambassadeur te begeleiden in het proces. Daarnaast is er ook nog ons e-learning platform met informatie die de ambassadeur stap voor stap meeneemt om de eerste challenge te activeren en in te stellen.
Een traject of challenge bestaat uit één of meerdere rondes en start telkens met een easy monday. Dit is een bijeenkomst die intern georganiseerd wordt en waar de challenge wordt voorgesteld aan de medewerkers.
Daarna starten de verschillende rondes. Elke ronde duurt enkele weken (afhankelijk van de gekozen challenge) en bevat een reeks acties en interne bevragingen. De rondes worden telkens afgesloten met resultaten en conclusies op basis van deze acties en bevragingen. De resultaten kunnen na elke ronde of bij het afsluiten van de challenge bekeken worden in een overzichtelijk dashboard en rapport waarmee de voortgang gemakkelijk kan bijgehouden worden.
Na het afronden van een challenge kan je onmiddellijk aan de slag gaan met de voorbereiding van een volgende challenge.
Alles gebeurt in onze online tool ease. Van het uitkiezen en configureren van de challenges tot het invullen van de vragen door de medewerkers, het uitsturen van herinneringsmails door de ease-ambassadeur en de rapportering en het dashboard bij het afsluiten van een challenge.
De ease-ambassadeur heeft volledige toegang en zal in de tool alles configureren naar wens, terwijl de medewerkers beperkte toegang hebben.
Tijdens een demo tonen we je graag de werking van ease. Contacteer ons voor een introductiegesprek of demo, we tonen je graag de voordelen!
Maak vrijblijvend kennis met onze tool tijdens een introductiegesprek waarbij we jou graag kennis laten maken met ease en de werking van de tool zodat je meteen kan voelen of dit iets voor jouw bedrijf kan zijn.
AanvragenDe ease-ambassadeur is de sleutelfiguur in het delen en coördineren van de challenges. Maar maak je geen zorgen, als ease-ambassadeur sta je er niet alleen voor! We voorzien een easypedia, een complete handleiding vol tips & tricks, veelgestelde vragen, sjablonen & templates en praktische instructies om je te begeleiden in het proces. Deze handleiding dient als leidraad om de challenge in goede banen te kunnen leiden. Daarnaast hebben we ook een set aan communicatieteksten voorbereid die je als basis kan gebruiken voor het opstellen van specifieke communicaties (via e-mail, intranet, Teams, sociale media, ...). Heb je nog extra vragen of ondersteuning nodig? Dan is er ook nog onze support-website om je verder op weg te helpen! Via ons e-learning platform geven we je alle informatie, tips & tricks en stappen mee om te starten met ease en je eerste challenge te activeren.
Op het eerste zicht lijkt een challenge veel werk met zich mee te brengen, maar dit valt al bij al goed mee. Het Ease-platform neemt de herinneringsmails voor zijn rekening. Het aanmaken van de teams en instellen van de gebruikers zijn maar éénmalige taken. Het toewijzen van de gebruikers tot de teams kan voor elke challenge anders zijn.
Een Easy Monday is een bijeenkomst met de medewerkers die, zoals de naam al doet vermoeden, op maandag plaatsvindt en waarin de uitdagingen en de voortgang van de lopende challenges worden besproken. Op zo'n Easy Monday kan je een nieuwe challenge aankondigen, een nieuwe ronde toelichten, voortgang van een challenge bespreken of de resultaten van een challenge meedelen.
Elke ronde binnen een challenge start dan ook met een Easy Monday. Door regelmatig op maandag samen te komen, starten de betrokken medewerkers telkens de week op een positieve, georganiseerde manier. Deze momenten brengen structuur en versterken de teamgeest door open communicatie en samenwerking. Ze zorgen ervoor dat iedereen op de hoogte is van de voortgang en stimuleren motivatie door successen en uitdagingen te delen.
Via de tool kunnen automatische uitnodigingsmails worden verstuurd door de Ease-Ambassadeur waarop medewerkers kunnen aangeven of ze wel of niet aanwezig zullen zijn op de volgende editie van de Easy Monday. Als Ambassadeur krijg je dan ook een overzicht van de antwoorden te zien. In Ease vind je alle nodige documenten en presentaties die je kunnen ondersteunen tijdens deze meeting.
Challenges zijn uitdagingen die je als bedrijf aangaat binnen Ease om je bedrijf naar een duurzamere toekomst te brengen. De challenges worden opgebouwd met onze 5 kernzorgen in het achterhoofd: retentie, bedrijfsimago, interne werking, duurzaamheid en financiële gezondheid. Medewerkers worden voortdurend betrokken in deze praktische en meetbare uitdagingen rond verschillende thema's die je kan meten en waarover je kan rapporteren. Dit leidt tot een geoptimaliseerde dagelijkse bedrijfsvoering. Je zal merken dat sommige knelpunten onder verschillende pijlers terug te vinden zijn. Dit komt doordat zij van toepassing zijn op verschillende pijlers. De focus ligt dan ook anders per challenge.
Hoe werkt het nu praktisch?
In grote lijnen zijn er 3 fases tijdens een challenge; de challenge kiezen op basis van de nood van het bedrijf, de challenge opstarten en uitvoeren (teams bevragen en acties uitvoeren) en het meten van de resultaten en communiceren naar de medewerkers en het management.
Een challenge bestaat uit één of meerdere rondes. Bij het begin van een ronde moeten er vragen beantwoord worden. Aan het einde van de vragen worden er tips getoond die betrekking hebben op het behandelde thema. Aan het einde van de ronde worden dezelfde vragen beantwoord. De vooruitgang wordt gemeten door het verschil in eerste en laatste bevraging. Aan het einde van de laatste ronde kan je de uitkomst met het management bespreken. Daarna kan je de werknemers informeren en feliciteren met de deelname en het behaalde resultaat.
De eerste ronde start met een Easy Monday, wat het startmoment markeert van de bijeenkomsten die tijdens de challenge zullen worden georganiseerd. Deze vinden altijd plaats op een maandag, net als de challenges die op maandag starten. Hier wordt de challenge voorgesteld aan de medewerkers en geeft ook inzicht waarom je deze challenge gaat doen zoals bijvoorbeeld stimuleren van een positieve bedrijfscultuur, verbeteren van de efficiëntie, ... Alle medewerkers worden betrokken in het proces.
Daarna starten de verschillende rondes. Elke ronde duurt enkele weken (afhankelijk van de gekozen challenge) en bevat verschillende acties en interne bevragingen. De rondes worden telkens afgesloten met de resultaten en conclusies op basis van voorgaande acties en bevragingen. Deze resultaten worden door de ease-ambassadeur gecommuniceerd naar het management, maar ook naar de medewerkers.
Na het afronden van een challenge kan je onmiddellijk aan de slag gaan met de voorbereiding van een nieuwe challenge. In onderstaand voorbeeld zie je de indeling en rondes van de challenge over Mentorschap. Maar dit kan voor elke challenge anders zijn.